Menu

Saab 99Gl


 Opis
 Saab 99 - model samochodu osobowego klasy średniej, produkowanego przez firmę Saab w latach 1968 - 1984. 2 kwietnia 1965 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym samochodem klasy średniej, który docelowo miał zastąpić model 96. Projekt nazwano "Gudmund", gdyż tego dnia są w Szwecji właśnie imieniny Gudmunda. W 1966 roku powstały prototypy zwane Paddan (szw.), czyli "Ropucha". Było to podwozie z mechanizmami przyszłego modelu 99, ale z nadwoziem przypominającym Saaba 96. w rzeczywistości było ono dłuższe i szersze a "ropuchy" testowano tylko w nocy, żeby zmiany nie były widoczne. 22 listopada 1967 roku zaprezentowano w Sztokholmie całkowicie nowy model 99. Konstrukcja samochodu była bardzo oryginalna. Samonośne nadwozie pozbawione było płyty podłogowej a poszczególne elementy łączono bezpośrednio ze sobą. Nadwozie było na tyle sztywne, że zapewniało wówczas wystarczający poziom bezpieczeństwa. Do napędu użyto silników firmy Triumph o pojemnościach 1,5 l., 1,7 l., i 1,85 l. (od 1971). W 1972 roku w oparciu o silnik 1,85 l. Saab stworzył własną konstrukcję o pojemności 1985 cm3 i mocy 110 KM. Ten właśnie silnik montowano do nowej wersji EMS (Electronic-Manual-Special) z elektronicznie sterowanym sprzęgłem. W 1974 roku do dotychczasowych dwu i czterodrzwiowych sedanów dołączyła 3-drzwiowa wersja hatchback. W 1973 roku pojawił się system oznaczeń poszczególnych wersji. W 1977 roku Saab wypuścił limitowaną serię 100 sztuk modelu Saab 99 Turbo. W następnym roku rozpoczęto jego seryjną produkcję. Rok później Saab zaprezentował model 900, bazujący na podzespołach 99-ki, lecz nieco od niego większy. Można przyjąć, że 900-ka jest następcą 99-ki, lecz Saab postanowił kontynuować jego produkcję do 1984 roku. Po modyfikacji produkowano go w latach 1985 - 1987 jako Saaba 90.